Alla inlägg den 3 maj 2012

Av Robert Magnusson - 3 maj 2012 19:38

Visste du att:

...barn som är ute mycket i en bra miljö utvecklas snabbare i allt.

...barn som är ute mycket får bättre koncentrationsförmåga.

...barn som är ute mycket klarar stress bättre.

...barn som är ute mycket är friskare.

...barn som är ute mycket lär lättre.

...barn som är ute mycket får bättre empati.

...Fri lek gör oss anpassningsbara.

...fri lek ger oss social kompetens.

...fri lek stimulerar fantasin.

...fri lek stimulerar kreativiteten.

...2/3 av Englands 8-12 åringar aldrig leker utomhus.

...9 åringar har 90% mindre fri lektid mot vad de hade på -70 talet.

...barn i Kanada spenderar 90% av sin tid inomhus.

...ADHD kan bero på för lite fri lek.


I dag beskyddar vi våra barn så mycket att vi tar ifrån dom den fria leken i allt större utsträckning.

Vad skyddar vi dom från?


Ett barn som lär sig att gå ger vi uppmuntran hela tiden. Dom ramlar och ramlar tills den dag de lärt sig att gå.

När dom sedan har lärt sig att gå så får dom aldrig ramla igen, för då har det plötsligt blivit farligt.


Genom att testa sina gränser lär sig barn motoriskt, social etc.

Får barn inte utmana sig själva och "ramla" stannar de i utveckligen, och det som var tänkt som ett beskydd blev istället ett hinder.

Vi måste låta barnen testa sina gränser och ge utmaningar.


Vill vi ha barn med hög kompetens, bra kreativitet, bra fantasi, god koncentrationsförmåga, stresståliga och friska??


Ge barnen tid för fri lek och mycket vistelse utomhus!


Naturen är den bästa lekplatsen men också den bästa platsen att utvecklas som människa i. Naturen ger förutsättningar för en ljus framtid.


Detta är "saxat" från en klipp jag såg på mina barns dagis, det ger iaf mig en tankeställare och bekräftar att detta med datorer, mobiltelefoner mm är ett problem när VI föräldrar inte begränsar användandet av detta medel.

Jag vet vissa som säger "Ja men jag vet iaf vart jag har mina barn på lördag kväll".....men det är inte FÖR barnen utan förr OSS själva......


KOMMENTERA GÄRNA....detta ligger mig varmt om hjärtat.


Presentation


Hej och välkommen till en tokig och glad norrlänning, lämna gärna någon kommentar eller skicka en fråga om det är något du undrar. Jag svarar på allt!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Omröstning

Vilken föredrar du?
 Iphone
 Android

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggar jag följer


Ovido - Quiz & Flashcards