Alla inlägg den 24 maj 2012

Av Robert Magnusson - 24 maj 2012 20:20

Hallå där ute.


Idag är det torsdag och det har varit en fantastiskt härlig dag som började med att jag vaknade upp med min fru bredvid mig i sängen, soligt väder och härlig värme.

Det är så skönt att vara på hemmaplan igen och att få vara med barnen, för de ger mig energi och skänker mig enorm glädje. Spelar ingen som helst roll att det finns absolut NADA att göra när de har gått och lagt sig, bara vetskapen om att de kommer att komma in till mig i morgon bitti och mysa då de vaknar och att de nu ligger i sitt rum och sussar gott skänker mig ett lugn.


I går kväll kom min fru på besök och vi hade riktig kvalitetstid  . Vi badade (i mitt extremt korta badkar) med några tända ljus, efteråt gjorde vi i ordning lite kvällsfika (te & äggmackor) och kollade på en film som vi tänkt se ett tag nu

kan väl säga som så att vi hade "lite" högre förväntningar av den filmen haha

Men mysigt att se när frun somnar till filmen i soffan som vanligt, då vet jag att hon mår gott och kan koppla av.


Nu är hon på en båtresa med jobbet och kommer hem i morgon kväll, hoppas verkligen att hon har trevligt.

Känns så skönt för mig när jag kan glädjas åt att hon faktiskt gör saker som hon vill (speciellt eftersom att jag vet att hon undvikit det tidigare då hon velat undvika mitt kontroll), och det känns ännu skönare för mig att kunna säga detta, att faktiskt erkänna att jag "har" ett "problem"......skriver inom parantes eftersom att jag idag kan hantera det.

Mitt kontroll har ändå trots allt präglat hela min uppväxt och mitt vuxna liv fram tills 33-34 års ålder, så det är enormt befriande att skriva om det och det stärker min självkänsla.

Det är verkligen extremt många som lider av detta symdrom/dålig vana......jag önskar er alla att ni får komma till självinsikt och att ni precis som jag får känna befrielsen av att erkänna och välja att gå vidare i ert sätt att vara och att bli en bättre människa.

Kontroll är bara en illusion.......i mitt fall handlar kontrollet om saknad av bekräftelse men i många fall skulle jag hellre säga att det är en saknad av min förmåga att se bekräftelsen som ges mig. Dvs att jag inte får den direkta bekräftelsen jag söker och så önskar just då, därför stirrar jag mig blind på det som saknas istället för att lätta på skygglapparna och se vad som finns där. Bekräftelse kan vara sååååå mycket.



Om vi alla skulle lära oss att uppskatta allt det lilla som vi har, skulle vi alla må så mycket bättre och vi skulle få dom som är i vår omgivning att må så mycket bättre bara genom att må bra i oss själva. Att säga "tack älskling för att du bäddade din sida av sängen" istället för att säga "hade du inte kunnat bädda även min sida när du bäddade sängen" ger bekräftelse och energi medans alt två slår undan benen för mig och suger musten ur mig.

Att lära sig kommunicera med varandra och/eller att kunna välja rätt ord vid rätt tillfälle är en egenskap som för få besitter, men ALLA kan lära sig detta. Jag försöker varje dag både direkt och indirekt att förmedla mina känslor på rätt sätt till min fru, för att få henne att förstå hur jag känner och inte få henne att känna sig anklagad så hon intar försvarsställning med taggarna utåt.

Det går bättre och bättre, och jag märker också att hon börjar tänka annorlunda vid många situationer och istället där hon normalt skulle ha blivit irriterad/arg/ledsen/besviken visar en förståelse för att det jag sa inte var med avsikt för att såra eller förarga henne.

Jag tror att det är jag genom mitt sätt att vara/tänka, styr hennes respons. 

Vet inte riktigt om ni fattar mig nu, och inte heller vad eller hur jag exakt har kommit in på  men det har känts jävligt bra att skriva det iaf    


Är det något du funderar på? Skicka gärna en eller flera frågor eller lämna en kommentar, jag svarar allt!


Och kom ihåg....Make love, not war

Presentation


Hej och välkommen till en tokig och glad norrlänning, lämna gärna någon kommentar eller skicka en fråga om det är något du undrar. Jag svarar på allt!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Omröstning

Vilken föredrar du?
 Iphone
 Android

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggar jag följer


Skapa flashcards